A napsütötte mogyoródi Hungaroringen folytatódott az MNASZ Országos Amatőr Gokart Bajnokság, április 12-én. A legendás versenykomplexum 2-es kanyarja mellett elfekvő gokart pálya nyomvonala ezúttal is apróbb változáson esett át, mely ugyan megőrizte technikás mivoltát, de lendületesebbé és előzési lehetőségekben gazdagabb pályává vált. Az idei szezon első szabadtéri megmérettetése a szokottnál is több óvást eredményezett, így jelen sorok írásakor csak a Super GP eredménye tekinthető hivatalosnak.
I. kategória
Szoros küzdelemben végül Csernik Csaba bizonyult a leggyorsabbnak az 1-es kategória tízfős mezőnyében, 62 ezreddel előzve meg a második helyre kvalifikáló Fühl Zoltánt. Dudás Bence és Balázs Dávid a második sorból kezdhették meg a versenytáv teljesítését, majd Szabó Martin, Joó Botond, Kis Gábor, Délceg Máté, Hoksz Máté és Papp Dávid Róbert következett. Többnyire egy kiegyensúlyozott, nyugodt versenyt láthattunk az egyes kategóriában, ahol Szabó Martin már a verseny elején megelőzte Balázs Dávidot. Miközben az élen Fühl Zoltán támadta Csernik Csabát, addig a szemfüles Dudás Bence meglátta a lehetőséget és megelőzte Fühlt. Az előzést követően azonban nem sikerült elhúznia riválisától, így beállt védekezni, mely kulcsfontosságúnak bizonyult Fühl győzelmi esélyeit illetően. Fühl Zoltán körről körre egyre elszántabban támadta a védekező Dudás Bencét, melyet jó ütemben tudott kihasználni az élen gokartozó Csernik Csaba és ellépett az üldözőktől. Mire Fühl Zoltán maga mögé tudta utasítani Dudást, addigra Csernik biztonságos távolságra került és bár Fühl folyamatosan lopta a távolságot és az utolsó körökben már látótávolságon belülre került Csernik Csabához képest, a leintés pillanatáig már nem tudott előzési közelségbe kerülni. Mire azonban mindez végbement, a mezőny többi részén is történtek változások. Ilyen volt Papp Dávid Róbert előzése Hoksz Máté ellen, ahol Hoksz megpróbálta visszavenni pozícióját, de a túl rövid féktáv miatt kerekei blokkoltak és a gumifalba forgott. Papp ezután tovább folytatta a menetelést és rövidesen már Délceg Mátét is maga mögött tudhatta, majd a futam végéig izgalmas csatát vívott a Joó-Kis duóval, akikhez később Délceg is csatlakozott. A célvonalon végül Csernik Csaba robogott át elsőként, megszerezve ezzel pályafutása első OAGB-s győzelmét. A második helyen leintett Fühl Zoltán eredménye jelenleg óvás alatt áll, őt Dudás Bence követte, aki a dobogó harmadik fokára állhatott fel. A befutó további sorrendje: Szabó Martin (4), Balázs Dávid (5), Joó Botond (6), Kis Gábor (7), Papp Dávid Róbert (8 – óvás alatt), Délceg Máté (9) és Hoksz Máté (10). A leggyorsabb kört a fentiek alapján nem meglepő módon Fühl Zoltán futotta meg, melyet a 7-es gokarttal teljesített és ideje 32,348 lett.
Nyilatkozatok
Csernik Csaba (1. hely):
“Az időmérőm szuperül sikerült végre, idén először. A rajt utáni körökben Zoli és Bence csatáját kihasználva, sikerült pár másodperces előnyt kiautózni. A verseny utolsó 5 percében teljesen elfogytak a hátsó gumik és csúszkálni kezdett a gép hátulja. A futam végéig sikerült megőrizni az 1. helyet, és ezzel megszerezni első AGB-s győzelmem. Gratulálok Zolinak és Bencének.”
Fühl Zoltán (2. hely):
“A pálya vonalvezetésének megváltoztatása jó hatással volt rám, de 6 századdal lassabb voltam Csabinál a kvalin. A verseny elején Csabi nem ment túl gyorsan, én meg gyorsan megakartam előzni őt. Nem jött össze, mivel Csabi hirtelen belassult előttem és félrerántottam a kormányt, nehogy belemenjek, ezt használta ki Bence. De azt had tegyem hozzá, hogy Csabi érdekes módon elvette a lábát a gázról, padlógázos részen, emiatt lassult be és hirtelen ráestem. Bencénél pontosan ugyanez volt. A verseny után azt mondta nekem, hogy féktávon löktem meg. Ha megnézi valaki a Bence felvételét, akkor jól hallhatja, hogy a videóján 6:07-nél elemelte a gázt. Ha neki az a féktáv kezdete, akkor nem tudom, hogy hogyan lett 3. a kvalin Gratulálok mindenkinek.”
Dudás Bence (3. hely):
„Első szabadedzésen hideg kerekekkel és balra rosszul kanyarodó géppel mentem. Mért körömet kezdtem volna meg amikor a full gázos résznél lassítójánál egyszerűen nem akart balra kanyarodni a gokartom. Elvettem a gázról a lábam és még akkor sem történt semmi. Ugyan úgy mentem a gumifal felé, próbáltam fékkel bekanyarodni de sehogy se tudtam balra kanyarodásra kényszeríteni a gokartomat. Picit lassítva belementem a gumifalba, nem volt nagy ütközés szerencsére. Jött Csaba kitolni a gumifalból, majd egyik versenyző belém jött minimális fékezéssel. Nagyon nagy ütést kaptam, gokartom oldalába jött, de szerencsére senki sem sérült meg. Picit fájt a bordám, de nem repedt meg. Nem álltam ki és tudtam folytatni az edzést.
Az időmérőn egész jól mentem, a taktikám nem annyira jött be. Talán ez miatt is csak harmadik rajt helyet tudtam megszerezni. Nem voltam csalódott, de elégedett sem.
A rajtom jól sikerült. Zolikát egy szép előzéssel megtudtam előzni. Több körön át Zolika előtt mentem. Majd hátulról belém jött, és így megcsúszott a gépem és lelökött az ívről. A versenyen harmadik helyen értem célba. De még lehetek második is, mert Zolika óvás alatt áll.
Jó verseny volt, várom a folytatást!”
II. kategória
Amit Lencsés Bálintnak nem sikerült az előző futamon, azt pótolta a Hungaroringen és megszerezte a kettes kategória pole pozícióját, míg mellőle, a második rajtkockából Csernik Csaba várhatta a kockászászló felcsapását. A második sorból Fühl Zoltán és Kollár Attila, a harmadikból pedig Kacskovics Krisztián és Matus Maliak indulhatott. A népes mezőnyt felvonultató kategória további indulói: Propszt Roland, Szabó Dávid, Papp Dávid Róbert, Zsigri Márton, Katona Tamás, Reich Balázs, Lukaš Benedik és Kozmér Tamás. Meglehetősen eseménydús futamot láthattunk a kettes kategória versenyén, ahol a rajtot követő első kanyarban Kacskovics Krisztián esett be Kollár Attila mellé, a nagy lendület miatt azonban Fühl Zoltánon fékezett le. Fühl megcsúszott, így Kollár ideiglenesen megelőzte a fiatal versenyzőt, aki azonban a következő körben visszavette pozícióját és azonnal megkezdte a felzárkózást az élen haladó Lencsés-Csernik párosra. Kacskovics Krisztián a tőle megszokott elszántsággal próbált előrébb jutni, de idén úgy tűnik, hogy Fortuna elpártolt Krisztiántól, és miközben megpróbálták megelőzni, az ívről lesodródva több helyet is veszített a verseny első köreiben. Kicsivel később ismét megkezdte a felzárkózást, de az egyik kanyarban összeakadt Lukaš Benedikkel, aki ennek eredményeként kiforgott és csak az utolsó helyen tudott visszatérni a versenyzésbe. Fühl néhány kör alatt, a futam első negyedében utolérte az élen egymással csatázó Lencsés-Csernik duót, majd Csernik lépésre szánta el magát és megelőzte Lencsést, majd az így keletkező résen Fühl is bebújt, így a hármas kategória címvédője két kanyar alatt két pozíciót is veszített. Fühl ezt követően sem tétlenkedett és a következő kör kezdetén megelőzte Csernik Csabát, az így szerzett első helyet pedig egészen a leintés pillanatáig megőrzött. Ugyancsak hatalmas elszántságról tett tanúbizonyságot Reich Balázs, aki a futam során folyamatosan lépdelt előre. Amikor a verseny felénél Kacskovics Krisztiánt előzte, Krisztián megpróbálta visszavenni pozícióját, ám a túl rövid féktáv miatt a kanyar bejáratán megforgott és újabb helyezéseket veszített. Fél távhoz érkezve a több pozíciót is vesztő Zsigri Márton végül a boxba hajtva feladta a küzdelmet. Reich a verseny utolsó harmadában már felzárkózott a Propszt-Szabó-Papp hármasára és rövidesen támadásba lendült Papp Dávid ellen. Mikor már Lukaš Benedik is ott loholt Reich szélárnyékában, Balázs a gyors jobbosban szúrt be Papp mellé, aki az összeérés következtében kiforgott és csak jelentős hátránnyal tudott újra csatlakozni a mezőnyhöz. Reichnek ezt követően még egy előzése volt, melyet Szabó Dávid ellen hajtott végre ugyanott, ahol korábban Papp Dávidot is előzte. Az izgalmas befutóval záruló összecsapást végül nem hivatalosan Fühl Zoltán nyerte, Csernik Csaba előtt, ám mindkettejük eredménye jelenleg óvás alatt áll. Lencsés Bálintot a harmadik helyen intették le, a befutó további sorrendje pedig az alábbiak szerint alakult: Kollár Attila (4), Matus Maliak (5 – óvás alatt), Propszt Roland (6), Reich Balázs (7 – óvás alatt), Lukas Benedik (8), Szabó Dávid (9), Katona Tamás (10), Kacskovics Krisztián (11), Papp Dávid Róbert (12), Zsigri Márton (13) és a “B” döntőt megnyerő Kozmér Tamás (14). A futam leggyorsabb körét a 7-es gokarttal versenyző Fühl Zoltán jegyezte, 32,436-os idővel.
Nyilatkozatok
Fühl Zoltán (1. hely):
“Újra belenyúltam a jóba, a 7-es gépbe. Igazából ennek a versenynek az első 5 perce volt eseménymentes számomra, a többi nem. Az első körben meglöktek, szerencsémre nem forogtam meg, de én úgy gondoltam, hogy piros zászló lesz, de nem lett. Ezután idegességem az egekbe emelkedett, annak ellenére, hogy már az 1. kör végén visszaszereztem a 3. helyet, mivel a Bálint-Csabi páros kicsit megtudott lépni előlem. Mikor kezdtem megközelíteni őket, picit reméltem, hogy Csabi megpróbálkozik, mikor én már eléggé közel vagyok, hogy odaérjek a lepattanóra. Ez meg is történt, így Bálintot letudtam, majd még annak a körnek a végén Csabi mellett is sikerült elmennem, aztán kiépítettem egy kisebb előnyt. Gratulálok mindenkinek.”
III. kategória
Kacskovics Krisztián az utolsó pillanatokban lepte meg a mezőnyt, de legfőképp Lencsés Bálintot, hiszen egy századdal előzve meg a címvédőt, megszerezte pályafutása első OAGB-s pole pozícióját. A harmadik helyről induló Rátkai János hátránya is mindössze 5 század volt, Rátkai mellől pedig Molnár György várhatta a verseny megkezdését. Az “A” döntő további rajtsorrendje: Márton Balázs, Csáki Zoltán, Horváth Norbert, Szabó Dávid, Dudás Bence, Ujfalusi Ákos, Vincze András, Zsigri Márton és Délceg Máté. A “B” döntő pole pozíciójából Molnár Tibor vághatott bele a versenytáv abszolválásába, majd Katona Tamás, Czirkos Dániel, Novák Bálint és az időmérőn nem induló Szántó Tamás következett. A versenyzők nem tétlenkedtek és már az első kör után több ponton változások történtek. Az élen Rátkai János próbálta megelőzni Lencsés Bálintot, ám ezzel nyitva hagyta a kaput Molnár Györgynek, aki végül megelőzte Rátkait és üldözőbe vette Lencsést. Horváth Norbert mind Csáki Zoltánt mind Márton Balázst maga mögé utasította, Dudás Bence pedig Szabó Dávidot, míg Vincze András Ujfalusi Ákost előzte. A futam első negyedében Zsigri Márton a boxba hajtva feladta a küzdelmet, így Délceg Máté egy hellyel feljebb lépett. A futamon ezt követően a verseny feléig nem történt említésre méltó esemény, majd Horváth Norbert lendült támadásba és először Rátkai Jánost, majd néhány kanyarral később Molnár Györgyöt is megelőzte, miközben az élen haladó Kacskovics Krisztiánt egyre jobban támadta Lencsés Bálint, akit a következő körben sikerült is megelőznie. Ezután Márton Balázs próbált beférkőzni Rátkai János mellé, de a rosszul felmért féktáv egy kicsúszást eredményezett, ezt követően Balázs csak Vincze András mögé tudott visszatérni a versenybe. Kacskovics Krisztián számára idén nem alakulnak szerencsésen a futamok, mely alól sajnos a hungaroringi hétvége sem képzett kivételt, hiszen a gokartja szemmel láthatóan nem úgy muzsikált, ahogy annak kellett volna, látványosan visszalassulva több pozíciót is veszített az elkövetkezendő körökben. Kálváriája egyébként izgalmas perceket hozott a mezőny végén, hiszen nem adta fel, hanem tovább küzdött a pályán, a mögötte történő tülekedésben pedig Délceg Máténak sikerült megelőznie Ujfalusi Ákost. A verseny utolsó harmadában Szabó Dávidnak sikerült megfognia Dudás Bencét, valamint Kacskovics Krisztián végül a boxba hajtva feladni kényszerült a futamot. A beérkezett óvások miatt még mindhárom dobogós helyezése kérdéses, de a leintés pillanatában elsőként Lencsés Bálint haladt át a célvonalon, majd Horváth Norbert és Molnár György következett. A nem hivatalos befutó további sorrendje: Rátkai János (4), Csáki Zoltán (5 – óvás alatt), Szabó Dávid (6), Dudás Bence (7), Vincze András (8), Márton Balázs (9), Délceg Máté (10), Ujfalusi Ákos (11), Kacskovics Krisztián (12) és a futamból kiálló Zsigri Márton (13). A kategória „B” döntőjét végül a negyedik helyről rajtoló Novák Bálint (14) nyerte, Molnár Tibor (15), Katona Tamás (16), Szántó Tamás (17) és Czirkos Dániel (18) előtt. A futam leggyorsabb körét a 7-es gokarttal versenyző Horváth Norbert futotta meg, 32,533-as idővel.
IV. kategória
A Ringen is folytatódott Kovács György dominanciája, aki magabiztos előnnyel szerezte meg a nehézfiúk pole pozícióját, míg mellőle, a második helyről az idei első versenyét teljesítő Topor Kálmán indulhatott. A címvédő Kocsi Viktor Márton Balázzsal osztozott a második soron, majd Molnár György, Nagy Koppány, Ujfalusi Ákos, Pribilinszky Zoltán, Gyuris Gábor, Murvai Tamás, Tóth László, Dergez Bertalan és Lippé Szabolcs következett. Az ötfős “B” döntő leggyorsabbjának Pataki Gábor bizonyult, akit Kocsi Zsolt, Szatory József, Molnár Tibor és Csáki Zoltán sorrendben követtek a többiek. A kategória versenyét csak második nekifutásra sikerült elrajtoltatni és alapvetően egy kiegyensúlyozott versenyt láthattunk volna, ám a versenytáv utolsó negyedében történt némi változás, ami alapjaiban rázta meg a mezőny hátsó részét. Az élen haladó hármas hamar ellépett a mezőnytől és egymástól is biztonságos távolságra kerültek, mely különbséget többé-kevésbé a leintésig tartani tudtak. Az események középpontjába így elsősorban a mezőny közepe és vége került, valamint a kék zászló. A rajtot követően Ujfalusi Ákos veszített két pozíciót is, miközben megpróbálta megelőzni Nagy Koppányt. Az első kanyarban történt tömörülés közepette Murvai Tamás követte Nagy Koppányt, mögöttük Gyuris Gábor érkezett, majd Ujfalusi Ákos. Szintén nem jött ki a lépés Pribilinszky Zoltánnak sem, aki 4 helyet veszített rajtpozíciójához képest. A verseny feléhez közeledve a mezőny végén történtek ugyan helycserék és kemény csaták, ahol többek közt Ujfalusi Ákos előzte meg Gyuris Gábort, valamint Dergez Bertalan az előtte haladó Tóth Lászlót, de az események akkor kezdtek el igazán felpörögni, amikor Kovács György, majd Topor Kálmán utolérték a mezőny többi tagját és belekezdtek a lekörözésekbe. Ugyan a lekörözések előtt Ujfalusi Ákostól még láthattunk egy előzést Murvai Tamással szemben, de utána a sorrend alakulását döntően a kék zászló befolyásolta, ugyanis többen félreértették és olyan versenyzőt engedtek maguk elé, akivel egyébként körön belül voltak és csatáztak. Mivel a HCK és OAGB szabályzata tiltja a kék zászló alatti pozíciószerzést, mind a lekörözők, mind a lekörözendők részére, ezért a futamot követően összesen öt óvás érkezett a kategóriába, így eredménye közel sem tekinthető hivatalosnak – mindemellett többen a kék zászló használatát is kifogásolták. Ami biztos, hogy az első öt helyezettnél nem várható változás, melynek megfelelően a futamot mindvégig uraló, rajt-cél győzelmet szerző Kovács György nyerte, a dobogó második és harmadik fokára pedig Topor Kálmán és Kocsi Viktor állhattak fel. A további eredmények: Márton Balázs (4), Molnár György (5), Nagy Koppány (6 – óvás alatt), Ujfalusi Ákos (7 – óvás alatt), Dergez Bertalan (8 – óvás alatt), Murvai Tamás (9 – óvás alatt), Tóth László (10 – óvás alatt), Gyuris Gábor (11), Pribilinszky Zoltán (12) és Lippé Szabolcs (13). A balul sikerült időmérőt követően a „B” döntő utolsó helyéről sikerült szépítenie Csáki Zoltánnak (14) és megszerezte a győzelmet, megelőzve ezzel a pole-ból induló, utolsó pontszerző helyen célba érő Pataki Gábort (15). Őket Kocsi Zsolt (16), Szatory József (17) és Molnár Tibor (18) követtek, a futam leggyorsabb körét pedig a pole-ból győzelmet arató Kovács György futotta meg a 7-es gokarttal, ideje 32,752 lett.
Nyilatkozatok
Kovács György (1. hely):
„A puha gumik továbbra sem érkeznek, amit szomorúan veszek tudomásul annak ellenére is, hogy vasárnapra egész szépen felgumizódott a pálya. Ettől függetlenül a Mojokon egészen más lenne kartozni…
A pálya kifejezetten a kedvenceim közé tartozik, és voltam is 1-2 alkalommal gyakorolni rajta a versenyt megelőző hetekben. Hozzá kell tennem, hogy vasárnap a Hungaroring “ofisöl” vonalvezetéséhez képest kb teljesen más pálya várt, köszönhetően a pénteki és szombati rendezvények “építő” munkájának. A pálya még gyorsabbá és “egyszerűbbé” vált az aszfaltcsík bizonyos pontjain a gumisorok beljebb és beljebb paskolásainak hála. Bár nyilván biztonságosabb is lett így a pálya, viszont én nagyságrendekkel jobban örültem volna az eredeti, picit rizikósabb vonalvezetésnek, ami nagyon precíz vezetést kívánt és sokkal jobban bünteti a hibákat.
Az időmérőre a 4-es gépet kaptuk, ami erőben nagyon ott van, viszont a kart hátulja ideges volt, ezért nagyon türelmesen kellett terelgetni, főleg a kigyorsításoknál figyelni. Minden szerénytelenség nélkül úgy gondolom, hogy a kvali 3. körét sikerült közel tökéletesre összeraknom. Mivel a gyors kör végén picit túl kell szaladni az ideális íven le a poros részre, a dobós körben igyekeztem ideális állapotba hozni ismét a gumikat. Sajnos nem sikerült maradéktalanul, sőt hibáztam két alkalommal is az 5. körömben, így javítani már nem tudtam. Ennek ellenére az 5. köröm idejével is pole pozíciós lettem volna, aminek kifejezetten örültem.
A futamra jó gépet kaptam, és szerettem volna a lehető legkevesebb kockázatot vállalni a verseny során. Kálmán se húzott rossz gépet, szóval túl könnyedén se vehettem a futamot. Igyekeztem kiépíteni egy megnyugtató távolságot, amit végig tarthatok. Végül minden az elképzelésem szerint alakult, és a kevéssé forszírozott tempó ellenére is sikerült megnyernem a versenyt.
A következő versenyre, Csömörre szeretném továbbvinni a lendületet. Ennyi. 🙂
Gratulálok a dobogósoknak!”
Super GP kategória
Ami nem sikerült Topor Kálmánnak a négyes kategóriában, azt a Super GP-n pótolta, és 91 ezreddel előzve meg a második helyről induló Kacskovics Krisztiánt, megszerezte a kategória pole pozícióját. A mögöttük lévő sorból Horváth Norbert és Márton Balázs foglalhatták el rajtpozícióikat, majd Kocsi Viktor, Molnár György, Matus Maliak, Lind Zsolt, Nagy Koppány, Pribilinszky Zoltán, Kocsi Zsolt, Tóth László és Dergez Bertalan következett. Az első körökben még egyben lévő mezőny a boxkiállásokat követően folyamatosan szakadozott szét, így a jól időzített kiállás ezúttal is kulcsfontosságúnak bizonyult a jó helyezések megszerzésében. A tavalyi évben az időmérőkön rendre jól teljesítő Topor Kálmánnak a futamokon többnyire nem jött ki jól a lépés, ez azonban idei első versenyén megváltozott és sikerült ott befejeznie a futamot, ahol elkezdte. Kacskovics Krisztián ezzel szemben a második helyről egészen a hetedik helyig esett vissza, de a verseny legnagyobb vesztese kétségtelenül az a Horváth Norbert volt, aki hibázott első kiállása során és a Dergez Bertalannal vívott csata hevében egész egyszerűen elfeledkezett arról, hogy még egyszer el kell végeznie a boxlátogatást, így őt a futamot követően a mezőny végére sorolták, miközben a mezőny végéről induló Dergez a negyedik helyen fejezte be a fél órás megmérettetést. A hatodik helyről induló Molnár Györgynek nem volt oka a panaszra, hiszen sikerült a dobogó ezüst fokáig feltornáznia magát, megelőzve ezzel Kocsi Viktort, aki eredetileg előle indult és végül a harmadik helyen láthatta meg a kockászászlót. A nyolcadik és kilencedik helyről induló Lind Zsolt és Nagy Koppány nem akartak elválni egymástól, ezért párosával meneteltek előre a ranglétrán, mígnem Zsolt az ötödik, Koppány pedig a hatodik helyen robogott át a célvonalon. Északi szomszédjaink felemás futamot zártak, hiszen míg a hetedik helyről induló Matus Maliak végül a tizenkettedik helyen ért be hivatalosan, addig az ugyanerről a helyről startoló Tóth Lászlónak sikerült a nyolcadik helyet megcsípnie. Kocsi Zsolt két hellyel jött előrébb, miközben Pribilinszky Zoltán egy helyet rontott rajtpozíciójához képest. Összegezve tehát a fentieket, a futamot az idei első versenyét teljesítő Topor Kálmán nyerte, Molnár György és Kocsi Viktor előtt. A befutó további sorrendje: Dergez Bertalan (4), Lind Zsolt (5), Nagy Koppány (6), Kacskovics Krisztián (7), Tóth László (8), Kocsi Zsolt (9), Márton Balázs (10), Pribilinszky Zoltán (11), Matus Maliak (12) és Horváth Norbert (13 – nem volt érvényes boxkiállás). A verseny leggyorsabb körét a 12-es gokarttal száguldó Molnár György futotta meg, ideje 32,752 lett.
Nem mindennapi küzdelmeket hozott a Hungaroring versenye, mely egy még izgalmasabb csömöri összecsapásnak lehet majd az előszele, reményeink szerint azonban a szabályokat feszegető, azokat átlépő megmozdulások száma viszont csökkenni fog! Május 10-én, a Kart Farmon megrendezésre kerülő futamra már lehet jelentkezni az info@amatorgokart.hu címen, ahol a szokásos módon az induló nevét és a választott kategóriát/kategóriákat kell megadni. Minden kedves versenyezni vágyót és érdeklődőt szeretettel várunk!
Szerző: Vincze András